Min åsikt!

Min åsikt om Natural Horsemanship och om ryttare som jag tycker
behandlar sina hästar fel!

Men som sagt detta är min åsikt och alla har en åsikt om saker och ting!

Stort tack till er som orkar läsa allt :)!


Innan älskade jag att kolla på tävlingar men nu klarar jag inte av det längre. Klarar inte av att se hur vissa ryttare slår, skriker eller sliter sin häst i munnen. Jag får så ont i hjärtat av att se av att se den stressade hästen få stryk av sin ryttare. Hästar vill göra rätt och vara tillags till sin ryttare men en rädd eller stressad häst vill bara bort från den miljön och kan därför inte lära sig något eller lyssna på sin ryttare. Vilket gör många ryttare ännu argare men ist ska man lugna sin häst!


 Många tror att rädsla och respekt är samma sak men det är två helt olika saker. Visas tänker "Om vi knäcker hästen blir den lugn och snäll" men då blir hästen kluven och vågar inte göra något annat än det ryttaren ber om för den är rädd för att få stryk. Men vem vill ha en kluven häst som jämt är rädd eller orolig. Men som tur är börjar fler och fler tänka inom NH men tyvärr finns det dom som aldrig kommer ge upp sin metod där dom ska knäcka hästen.


Jag vill ha en häst som litar på mig och har respekt för mig men använder ingen våld. Man måste vara konsekvent men konsekvent och våld är inte samma sak. Hästar måste få en chans att säga sin åsikt och sen är det upp till ryttaren att göra det möjliga bästa av både hästens och ryttarens åsikt. Hästar ska behandlas hästar och inte leksaker, porslin eller som människor.

 
Hästar är flyktdjur och att fly är deras sätt att överleva i naturen. En skenande häst är både blind och döv för allt runt om kring och kan därför ska andra eller sig själv allvarligt. Det är viktigt att tänka på det när man hanterar en häst för att minska olyckor. Man kan lära sin häst lugna sig på komando vilket är väldigt bra vid tillfällen då hästen är rädd eller i värsta fall livsrädd. En livrädd häst ska man akta sig noga för då det kan leda till allvarliga olyckor om man inte aktar sig. Man kan minska olyckorna genom att lära sig hästarnas språk och därmed kan man läsa av sin häst bättre.


Hästar är som sagt flockdjur och deras sätt för att få det att funka i flocken är att ha olika rangordningar. Hästar visar att hon är ranghöga om dom flyttar varandra och den som låter sig flyttas är ranglåg och den som flyttar den andra ästen är ranghög. Så gör även hästar på människor och det finns många hästmänniskor som låter sig flyttas varje dag och inser inte allvaret i det. Om din häst flyyat dig ska du rygga hästen så det är du som får sista ord. Hästar är väldigt stora djur och det är farligt om det är hästen som är ledaren. För att vara en bra ledare måste man vara bestämd, lugn och även lyssna på sin hästs åsikt.


Kram Olivia :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0