Ang. täcken

Hade verkligen hoppas på att sadel skulle komma idag, men tydligen inte :/
Aja, bara att vänta nårra dagar till... ;)

De små hästarna vill verkligen komma in nu, ska nog springa ut och ta in dem snart ;)
Så fort man sticker ut huvudet så gnäggar dem och kommer springande (mest Bea :p)


Sen skulle jag faktiskt vilja skriva min åsikt om täcken;)

Jag tkr täcken är bra, men faktiskt.... onödigt. Alla hästar ska kunna ha vinterpäls, det är det bästa för dem. Sen om man rider mkt på vintern kan det ju vara bra med att klippa hästen och då måste man ju ha täcke. Men ändon, det är mer naturligt för hästar att vara utan täcken. Och man kanske tror att man ska lägga på täcke när hästen är varm oc svettig, men det leder bara till att hästen kan få klåda elr sånna där.... tror att det är nån sorts loppor, Thorana fick sånna nått år. Så jag har lärt mig att täcken på svettig häst = inget bra. Tja, man lär sig. Och sedan dessutom tkr jag att det är sjukt jobbigt med blöta täcken. Jag tror vi har fyra täcken, två regntäcken och två vintertäcken. Perfekt. Om det regnar jätte mkt och man ska rida senare är det ju bra med täcken. Men annars springer mina små pållar omkring utan täcken. Och sedan tkr jag det är fult med klippta hästar. Ivarjefall våra hästar blir sjukt fula eftersom att man ser att dem har varit klippta ända in i maj, juni.... :p



Thorana i täcke - ingen vidare hitt när hon fick loppor och vi fick hälla medel på henne....

Kram Julia:)

Kommentarer
Postat av: Erika

Klart hästar ska klara sig utan täcke.

Men samtidigt så finns de dom som aldrig lägger någon rejäl vinter päls.



Raski har päls, men inte någon rejäl päls.

Där av har hon täcke vid -10 grader, eller om det är storm ute (alltså vräker ner snö eller regn) .

Då blir dom snabbt & länge rätt ner kylda.



Sedan finns de som dom lägger mega päls.

Där har jag Grim, han är hemma hos sin ägare på vintern.

Och han har enormt mycket päls.

Så himla olika från häst till häst.

2011-02-04 @ 18:58:47
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0