Pressentera dig och din häst!

Mitt namn är då Olivia Wendel och jag är 12år gammal. Jag har ridit sen  jag var 2år gammal och blev hästägare den 26 april 2010. Jag har stort inttesse för den naturliga hästhållningen och tränar det mycket med min ponny. Min mamma läser och tränar också mycket NH och har ett stort intresse fär hästar. Jag har även börjat tricksträna vilket jag tycker är väldigt roligt. Min familj består av mig, mamma, pappa och min 17åriga syster Ida. Jag och min familj bor i ett stort hus nära tre stall. Vi äger även ett jätte fint hus i Ängelholm där det finns ett stall mitt över vägen. När jag inte är i stallet brukar jag va med kompisar eller fota. Jag har även en hund som heter Elvis och är en pomeranian/ Tibetansk spaniel på 3 snart 4år. Jag tricksträning honom väldigt mycket vilket vi båda trivs jätte bra med.

Min ponny är en 3 snart 4årig Sv.Ridponny på 139cm mkh. Cindy köpte jag den 26 april 2010 och sen dess har vi utvecklas enormt mycket. Cindy är otroligt lugn för att båda ha fullblod i sig och för att bara vara 3år. Snällare ponny får man leta efter. Jag har verkligen hittat en underbar ponny som jag ska utvecklas med. Mitt mål 2011 är att kvala i hoppning med henne och att utvecklas i NH. Som sagt tränar jag en hel del NH och tricks med henne. Med hjälp av all NH har jag fått en underbar ponny. Från att nästan vara rädd för henne till till att lita på varandra till 100%. Jag har nästan precis börjat med tricks men NH har jag hållt på med enda sen vi köpte denna underbara ponny. En så länge kan hon bara puss och påbörjad spansk skritt. Jag vill inte lära henne stegra eller buga än då hon bara är 3år och har inte så bra balans. Cindy kommer alltid galopperande till mig i hagen och gnäggar. Och det roliga är att jag handmatar aldrig hästar eftersom det oftast framkallar problem så hon kommer ju till mig för hon tycker om mig och inte för hon vill ha godis/ mat. Jag slår heller aldrig en häst eftersom hästar aldrig gör något för att vara dumma utan för att något är fel. Det hjälper aldrig att slå en rädd häst!. Det är därför Cindy är så lugn och trygg som hon är för jag har aldrig pressat henne utan om hon blir rädd ingorerar jag det hon blev rädd för då gör Cindy också det. En gång när jag red i skogen med Maria och då såg vi en plastpåse hänga i ett träd. Då började hennes 11åring att stegra och ramlade ner i ett dike men Cindy bara stod där och kollade på hästen som om den var sjuk i huvet. Ni kanske förstår att jag har en riktigt trygg 3åring?. Nu på vintern vilar hon men annars tränar jag hoppning och dressyr varanan vecka för en tränare vid namn Torun. Men jag rider inte alls hårt eller länge! På hoppträningarna tränar jag mer färger och avstånd och på dressyrträningarna tränar jag mest vägar och tempon. En så länge har både dressyren och hoppningen gått över förväntan. Cindy ser mig som en bra ledare därför har hon aldrig "testat" mig för vi kommer alltid så bra överrens. Men märker att Cindy tycker det är roligt med nya saker. Cindy brukar alltid lägga sitt huvud på min axel medan jag kliar henne på halsen. Det är inte alla som har en så pass lugn 3åring så att en 12åring kan stå och mysa med den så? Men jag ochCindy har haft otroligt tur att vi hittade varandra och vi trivs super bra tillsammans. En gång när jag var ensam i stallet öppnade jag Cindys boxdörr och satte mig en bit utanför henne box. Sen kom Cindy fram till mig och la sin mule i min famn! :'). Älskar min lilla ponny mer en allt annat!.

Bilderna kommer i ordning från den 30 april till 1 januari!






Kram Olivia :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0